Aktualności
Zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Wójt Gminy jest zobowiązany do opracowania gminnej ewidencji zabytków, która stanowi podstawę do sporządzania programu opieki nad zabytkami. Ewidencja ta prowadzona jest w formie zbioru kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu Gminy Radymno.
W gminnej ewidencji zabytków powinny zostać ujęte:
zabytki nieruchome wpisane do rejestru zabytków,
inne zabytki nieruchome znajdujące się w wojewódzkiej ewidencji zabytków,
inne zabytki nieruchome wyznaczone przez Wójta w porozumieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
Z dniem 4 października 2019 r., na mocy Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 10 września 2019 r., zmieniono przepisy dotyczące prowadzenia rejestru zabytków oraz ewidencji na szczeblu krajowym, wojewódzkim i gminnym. Wprowadzono wówczas nowy wzór karty adresowej gminnej ewidencji zabytku, co wymaga opracowania i aktualizacji dokumentacji także dla Gminy Radymno.
W związku z powyższym, w dniach 12–14 października 2025 r. przeprowadzona zostanie inwentaryzacja zabytków na terenie gminy. Prace obejmą wykonanie dokumentacji fotograficznej obiektów zabytkowych i prowadzone będą przez upoważnionego inwentaryzatora posiadającego stosowne pełnomocnictwo Wójta Gminy.
Wójt Gminy Radymno zwraca się z prośbą do właścicieli i użytkowników obiektów zabytkowych o:
nieutrudnianie prowadzonych prac dokumentacyjnych,
w miarę możliwości udostępnienie obiektów na czas inwentaryzacji,
przekazanie ewentualnych uwag, spostrzeżeń i informacji dotyczących zabytków znajdujących się na terenie gminy.
Zebrane materiały posłużą do opracowania aktualnej i kompletnej Gminnej Ewidencji Zabytków Gminy Radymno, która przyczyni się do skuteczniejszej ochrony lokalnego dziedzictwa kulturowego.